«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Լինում է այնպես, որ ուզում ես չապրել, սակայն դա չի նշանակում, թե չես ուզում ապրել» (Ստանիսլավ Եժի Լեց)

«Լինում է այնպես, որ ուզում ես չապրել, սակայն դա չի նշանակում, թե չես ուզում ապրել» (Ստանիսլավ Եժի Լեց)
31.07.2009 | 00:00

ԻՆՔՆԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՓՈ՞ՐՁ, ԹԵ՞ ՕԳՆՈՒԹՅԱՆ ԿԱՆՉ
Երբեմն կյանքն անտանելի դարձնող դժվարություններից հոգնած` մարդիկ անգիտակցաբար ձգտում են մահվան և հաճախ սպանում են իրենց` չգիտակցելով արարքների «լետալ» բնույթը:
Գոյություն ունեն, այսպես կոչված, «մասնակի», «կիսամտածված», «թաքնված» ինքնասպանություններ:
Օրինակ, պարզվում է, որ ավտովթարային պատահարների մոտավորապես 40 %-ը, ըստ էության, դիմակավորված ինքնասպանություններ են (ավտոցիդ), քանի որ մեքենան ինքնաոչնչացման հիանալի գործիք կարող է դառնալ:
Բոլոր դեպքերում, ինքնասպանությունը բազմակողմանի մեկնաբանության կարիք ունի: Թեմայի շուրջ ներկայացնում ենք հոգեբանական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ ԿԱՄՈ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆԻ պարզաբանումները, ում նեղ մասնագիտական կողմնորոշումը սուիցիդալ հոգեբանությունն է:
Սուիցիդն իր բնույթով, աճի տենդենցով և տարածվածությամբ անտիկ ժամանակներից ի վեր դարձել է ուշադրության և ուսումնասիրության առարկա: Այդ խորհրդավոր երևույթը փորձել են մեկնաբանել և՛ փիլիսոփաները, և՛ սոցիոլոգները, և՛ բժիշկները, և՛ արվեստի ու գրականության ներկայացուցիչները:
Մարդկության պատմության ընթացքում ինքնասպանության հանդեպ մոտեցումները միանշանակ չեն եղել: Անտիկ փիլիսոփաներ Սենեկան, Սոկրատեսը, Էպիկուրը կարծում էին, թե քանի դեռ մարդն ի զորու չէ ազդելու իր կյանքի վրա, ապա կարող է իշխել իր մահվանը և իր կյանքը գիտակցորեն ավարտել իմաստավորված ու վեհ:
Պլատոնը կարծում էր, թե մարդն Աստծո ստրուկն է, ինչի պատճառով և իրավունք չունի ինքնակամ լքելու կյանքը: Արիստոտելն ինքնասպանությունը համարում էր հակահասարակական արարք, քանի որ այն հասարակությանը զրկում է օգտակար քաղաքացուց: Իսկ Կանտը հաստատում էր, որ մարդու կյանքը բնության մի մասն է, հետևաբար ինքնասպանությունը խախտում է բնության կարգն ու ներդաշնակությունը:
Սուրբ Ավգուստինոսն ինքնասպանությունը համարում էր մեղքերից ամենածանրը, քանի որ նրանում չկա մեղքը քավելու հնարավորություն:
Միջնադարյան Հայաստանում սուիցիդը նույնպես դատապարտվել է, և դա իր արտացոլումն է գտել Մխիթար Գոշի, Սմբատ Սպարապետի դատաստանագրքերում: Ռուսական իրավունքը նույնպես խիստ էր այդ հարցի նկատմամբ: Պյոտր Առաջինը սուիցիդը համարեց պետական հանցագործություն:
ԱՄՆ-ի Նյու Յորք նահանգի դատարանը նրան, ով ուզում էր մեռնել և կատարում էր ինքնասպանության փորձ, դատապարտում էր քսան տարվա ազատազրկման, իսկ Անգլիայում օգնում էին ավարտել սուիցիդենտի ցանկությունը` նրան դատապարտելով մահվան:
Սակայն ո՛չ կրոնական արգելքները, ո՛չ էլ հասարակական մեղադրանքներն ու քրեական պատիժն ի զորու չեն եղել պայքարելու այս երևույթի դեմ: Եվ դրա վառ ապացույցն այն է, որ այսօր ինքնասպանությունը համարվում է մարդկության ամենաարդիական հիմնահարցերից մեկը, առավել ևս, եթե մատնանշում ենք այն ցավալի փաստը, որ սուիցիդը դարձել է հաճախակի դրսևորվող վարքային ձև հատկապես անչափահասների շրջանում:
Գրականության մեջ հաճախ հանդիպում են «աուտոտրավմատիզմ» և «աուտոագրեսիվ ակտ» տերմինները, որոնք նույնացվում են սուիցիդալ գործողություններին: Ժամանակակից, հատկապես արևմտյան գրականության մեջ լայն տարածում է գտել «աուտոդեստրուկտիվ» կամ «ինքնաքայքայիչ» վարքի հասկացությունը: Ամերիկացի հետազոտող Ն. Բ. Տաբաչնիկը ինքնաքայքայիչ վարք է համարում յուրաքանչյուր գործողություն, որը կատարվում է որոշակի իրական կամ պոտենցիալ կամային հսկողությամբ և նպաստում է ժամանակից շուտ ֆիզիկական մահվան երևան գալուն: Յուրաքանչյուր վարք, որը կրճատում է մարդու կյանքը, սահմանվում է որպես «մասնակի», «կիսամտածված», «թաքնված» ինքնասպանություն, «անգիտակցական սուիցիդալ վարք» կամ «սուիցիդալ համարժեք»: Ամբրումովան կարծում է, որ գոյություն ունեն ինքնաքայքայիչ վարքի մի շարք ձևեր, որոնց ծայրահեղ դրսևորումն է սուիցիդը: Ինքնաքայքայիչ վարքի թվին են դասվում ալկոհոլի, թմրանյութերի, ծխախոտի չարաշահումը, նպատակադրված աշխատանքային գերծանրաբեռնվածությունը, չբուժվելու համառ ցանկությունը, ավտոտրանսպորտային միջոցների արագ վարումը, հատկապես ոչ սթափ վիճակում, կյանքի համար մեծ վտանգ պարունակող մարզաձևերը և այլն: Աուտոդեստրուկտիվ վարքի առավել հաճախակի դրսևորվող տեսակներից են ավտոտրանսպորտային միջոցների արագ վարումը, հարբեցողությունն ու թմրամոլությունը, որոնց ժամանակ սուիցիդալ ռիսկը շատ մեծ է: Այս երևույթը հոգեբանության մեջ հայտնի է որպես սուիցիդալ էրոզիա: ՈՒսումնասիրված ավտովթարային դժբախտ պատահարների զոհերի մոտավորապես 25 %-ը գտնվել է ճնշված վիճակում կամ ունեցել է օտարվածության, անօգնականության զգացում, որը բնորոշ է ինքնասպանություն կատարող անձանց: Մինչև դժբախտ պատահարը նրանք ունեցել են մահվան կամ ինքնաոչնչացման մասին երևակայական մտքեր: Ավտոտրանսպորտի օգտագործումը որպես ինքնաոչնչացման միջոց շատ դժվար է ենթարկվում դինամիկ հետազոտության, վիճակագրական և հաշվառման վերլուծության:
Սուիցիդալ վարքի հավանականությունը շատ բարձր է նաև հարբեցողների մեջ: Ընդհանուր հարբեցողությունը կազմում է ինքնասպանության պատճառների 25-30 %-ը, անչափահասների շրջանում այն կարող է հասնել մինչև 50 %-ի: Հարբեցողները հաճախ մահվան են ձգտում անգիտակցաբար, սակայն նրանց քրոնիկական հարբեցողությունն արդեն իսկ կյանքը կրճատող վարքագիծ է:
Թմրամոլությունն ու ինքնասպանությունը նույնպես սերտորեն կապված են միմյանց հետ: Հաճախ թմրանյութերն օգտագործվում են տառապանքից ազատվելու, հոգեկան ցավը փարատելու համար: Վերջին ժամանակներում կատարված հետազոտությունները հաստատում են այն փաստը, որ թմրանյութերը հանդիսանում են սուիցիդի իրագործման լայնորեն տարածված միջոցներից մեկը, որոնց դիմում են անբուժելի հիվանդները, կյանքից հիասթափված մարդիկ:
Ճիշտ չէ, թե ինքնասպանության ձգտող մարդիկ չեն ուզում ապրել: Նրանք շատ են ուզում, բայց արդեն չեն կարող: Պատահական չէ, որ Ֆարբերոուն և Շնեյդմանն ինքնասպանության փորձն անվանել են օգնության կանչ:
Բոլորն էլ մինչև վերջին վայրկյանը հույսը չեն կտրում. դուռը թողնում են բաց, գրում են հրաժեշտի երկտողեր` հույս ունենալով, թե ինչ-որ մեկը մի փոքր շուտ կկարդա: Ինքնասպանությունը վերջին հնարավորությունն է` ինչ-որ մեկին ինչ-որ բան հասկացնելու: Նրանք նման են երեխայի` «կմեռնեմ, կտեսնեմ, թե ինչպես կփոշմանեն…»: Ոչ ոք իրավունք չունի քննադատելու ինքնասպանին: Փորձել հասկանալ և օգնել նրան. սա արդեն առավել օբյեկտիվ քայլ է: Ինչպես երևում է, մենք խորությամբ ուշադրություն չենք դարձնում անձի հոգեկանի «սպիտակ հետքերի» վրա: Չենք զբաղվում մարդու հիմնախնդիրների ուսումնասիրությամբ: Մեծերը չեն հասկանում փոքրերին, իսկ փոքրերն էլ` մեծերին, տղամարդիկ չեն հասկանում կանանց, իսկ կանայք էլ` տղամարդկանց, և, որ ամենակարևորն է, երբեմն մեզանից յուրաքանչյուրը չի հասկանում հենց ինքն իրեն: Գիտության և տեխնիկայի ոչ մի նվաճում չի կարող օգնել մարդուն` հասկանալու սեփական էությունը, չի կարող օգնել ապրել, հետևաբար` փնտրել և գտնել ներանձնային ճգնաժամերից դուրս գալու ելքեր: Անհրաժեշտ է վերադառնալ դեպի մարդը: Իսկ եթե ոչ, ապա նորից կպատի «գիշերը», և հազարավոր մարդիկ չեն ցանկանա ու չեն կարողանա ապրել: Հարկավոր է քննադատել ինքնասպանությունը, բայց և փորձել օգնել ու կարեկցել ինքնասպանին:
Նյութը պատրաստեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4303

Մեկնաբանություններ